باهوش

مطالب جذاب ، خواندنی و آموزشی

گوسفند در طول سال چندبار می تواند زاد و ولد کند

  • ۱۰:۰۹

گوسفند در طول سال چندبار می تواند زاد و ولد کند

گوسفندان بنابر نژادهای مختلف(مانند رومانوف ، ایست فریزین، شال رومانوف ، آواسی و غیره) نرخ باروری و میزان چندقلو زایی متفاوتی دارند.

تولید مثل در بهار

به طور طبیعی گوسفندان در پاییز آبستن می شوند تا در بهار، زمانی که آب و هوا معتدل و علف و خوراک دام به وفور هست، بتوانند بره خود را بدنیا بیاورند. در این حالت، کمترین میزان مرگ و میر بره ها رخ خواهد داد.

میش ها معمولا در روزهای کوتاه برای تولید مثل آماده می شوند. وقتی طول روز کوتاه شود (در پاییز)، در مغز میش هورمون‌هایی آزاد می شود که سیستم تولید مثل او را فعال می کند. هر چه از خط استوا دورتر شویم، این حالت در گوسفندان بیشتر ظاهر می‌شود.

گوسفندانی که در نواحی گرمسیر و نزدیکتر به خط استوا هستند، از این الگوی تولید مثل بیشتر در روزهای کوتاه تبعیت نمی کنند.

میشی که برای باروری آماده است، با رفتارهایی مانند بو کشیدن، لیسیدن یا با پوزه مالیدن، توجه گوسفند نر یا قوچ را جلب می کند. میش ewe ممکن است دم خود را نیز تکان دهد.

رفتار معمول قوچ ram این است وقتی می بینید گوسفند ماده آماده تولید مثل است، دماغش را بالا گرفته و لب بالایی خود را می‌چرخاند. به این پاسخ به تولید مثل می گویند Flehmen Response. بسیاری از پستانداران هنگام تولید مثل همین پاسخ را به جنس ماده می دهند.

گوسفندهای تازه مادر شده

اگرچه نژاد ، تغذیه و مدیریت نقش مهمی در باروری گوسفندان دارد، اما میش ها می توانند زمانی که به دو سوم سایز یک میش بالغ برسند، مادر شوند. برخی از دامداران، از میش های بالغ در سن 7 تا 9 ماهگی شروع به بره گیری می کنند اما دیگر دامداران صبر می کنند تا میش به سن 18 ماهگی برسد تا بتواند بره های قوی به دنیا بیاورد.  

 

 

http://www.sheep101.info/lambing.html

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مطالب خواندنی ، جذاب و آموزشی | جواب های مشخص و واضح برای پرسش ها و سوال های رایج | ترجمه متن های علمی به همراه آموزش لغات انگلیسی
Designed By English Partner Powered by فاضل احمدزاده